Ona Hoda Sama Kroz Grad
Kao deo kampanje podizanja svesti o sigurnosti žena i devojčica u javnom prostoru u Srbiji,
organizacija Mikser i bend E-Play, uz podršku Agencije Ujedinjenih nacija za rodnu
ravnopravnost i osnaživanje žena – UN Women Serbia, najavljuju premijerno objavljivanje spota
“Aut” na Mikserovom youtube kanalu, danas, u sredu, 17.maja, u 14 časova,
U godini u kojoj se kao društvo suočavamo za eksplozijom nasilja, posebno prema ženama i
devojčicama, o čemu govori i povećanje broja femicida u odnosu na protekle godine, bezbednost žena,
devojčica i drugih osetljivih grupa u javnom prostoru je postala apsolutni prioritet humanih, održivih i
bezbednijih gradova o kojima maštamo. Sledeći tu ideju, UN Women Srbija je podržal Žensko
arhitektonsko društvo, kao i pet ekspertskih organizacija civilnog društva među kojima je i kolektiv
Mikser da na terenu u 5 gradova Srbije: Kragujevcu, Kruševcu, Novom Pazaru, Nišu i Somboru u
proteklih godinu dana mapiraju izazove u lokalnim sredinama s kojima se suočavaju naše građanke i
prenesu metodologiju i alate donosiocima odluka u tim sredinama za unapređivanje bezbednosti i
osećaja bezbednosti građanki i svih građana u javnim gradskim prostorima. Rezultat projekta je predlog
niza urbanističkih, infrastrukturalnih i sistemskih bezbednosnih mera koje treba da usvoje gradske
uprave, kako se žene i devojčice više ne bi osećale kao diskriminisani deo populacije kojima povratak
kući noću, i ne samo noću, često predstavlja veliki bezbednosni rizik.
Kruna ove kampanje je upravo premijera spota koji je nastao u saradnji sa beogradskim bendom E-
play, obradom pesme “AUT” kultnog beogradskog rok sastava EKV, čiji refren “Ona hoda sama kroz
grad” na najbolji način sublimira potrebu žena i devojčica u našoj zemlji da se oslobode straha tokom
svojih kretnji kroz naše gradove.
Istraživanje koje je sprovela organizacija Mikser u Kragujevcu kao jednom od pilot gradova, pokazuje
da gotovo sve žene i devojčice daleko više i češće od muškaraca modifikuju svoje ponašanje iz straha
za svoju bezbednost – razvijaju različite lične taktike poput kretanja noću isključivo u grupi, uz mušku
pratnju, izmene rute kretanja, izbegavanja određenih delova grada, modifikovanje oblačenja,
simuliranja razgovora mobilnim telefonom, često i do potpunog odustajanja od kretanja – što govori o
neravnopravnom korišćenju grada kao resursa koji treba da bude jednako dostupan svim građanima.
Cilj kampanje jeste podizanje svesti društva i pokretanje borbe protiv normalizacije rodno-zasnovanog
nasilja u javnom prostoru i medijima, kako bi svi akteri društva – od donosioca odluka i organa reda,
preko urbanista i arhitekata, edukatora i medija, do samih građana – preuzeli odgovornost i preduzeli
mere sa ciljem povećanja osećaja bezbednosti žena, devojčica i svih građana, razvijanja društva
solidarnosti i empatije, i pre svega, bezbednog kretanja i ravnopravnog korišćenja grada i svih gradskih
resursa za sve naše građane.